home Mananarap. Bureau voor Analyses van en Rapportages over (tevredenheids)onderzoek.

Benchmarks klanttevredenheid.

Mananarap maakt onderscheid tussen tevredenheidsonderzoek onder consumenten (BtC) en onderzoek onder bedrijven (BtB). De onderdelen van een organisatie waar consumenten, of bijvoorbeeld patiënten of studenten een oordeel over kunnen hebben verschilt wezenlijk van de onderdelen waar een ander bedrijf een oordeel over kan hebben. Daarnaast is het zinvol onderscheid te maken tussen producten en diensten.


Het is gebruikelijk bij consumenten in ieder geval de volgende onderdelen te onderzoeken.

  • Algemeen oordeel, algemene tevredenheid.
  • Prijs/kwaliteitverhouding.
  • Tevredenheid over product of dienst, assortiment.
  • Tevredenheid over medewerkers.
  • Tevredenheid over bereikbaarheid, telefonisch, fysiek en via internet.
  • Tevredenheid over veiligheid, privacy.

Bij bedrijven als klant zijn de processen tussen klant en bedrijf meestal anders. Naast bovenstaande onderwerpen kan gedacht worden aan het meten van de tevredenheid over het offertetraject, en andere administratieve processen als facturering.

tevreden_klanten


tevreden_klanten_en_toren